Hong Kong 3-4 - Reisverslag uit Chengyang, China van Vin Shar - WaarBenJij.nu Hong Kong 3-4 - Reisverslag uit Chengyang, China van Vin Shar - WaarBenJij.nu

Hong Kong 3-4

Blijf op de hoogte en volg Vin

01 Januari 1970 | China, Chengyang

Na twee dagen zonderjasbuiten-weer was het de derde dag in Hong Kong mistig, erg mistig. En regenachtig bovendien. Toch besloten we volgens onze planning de trein in te stappen naar Tung Chung, waar we vervolgens een kabelbaan in stapten om bovenop een koude, mistige bergtop naar een 38 meter hoge buddha te gaan kijken. Een buddha die we dus helemaal niet zagen wegens de mist. Maar toen we wilden omkeren en verder wilden gaan, verdween de mist magischerwijs en kwam Big Buddha tevoorschijn.

Met deze nieuwe zen-ervaring op zak vervolgden we onze weg naar the wisdom path. Een leuk wandelingetje langs trappetjes. Maar Vin had natuurlijk nog niet genoeg gelopen. Toen we een bordje zagen met Lantau hike (4,5 km) besloten we een kijkje te gaan nemen. Kijkje, want natuurlijk gingen we in dat weer waarbij je niets zag, de stenen treden (waar de gehele weg uit bestond) glad waren van de eerdere regen en het hartstikke hard waaide, niet een van de zwaarste tochten (http://www.lantauonline.com/the-lantau-trail-stage-3-lantau-peak) onvoorbereid maken.

Toch werd dat kijkje steeds langer dan verwacht. 'Hier nog even een hoekje om' en 'laten we nog een stukje verder gaan om te kijken hoe het er daar uit ziet' klonken langs het pad omhoog. Hoewel het een van de engste dingen was die Shar (zonder hoogtevrees) ooit heeft gedaan, waren we uiteindelijk beide even nieuwsgierig naar het eindpunt. Toen we op een gegeven moment een tussen-uitzichtpunt hadden bereikt en daar enkele (sportief geklede, voorbereide) mensen tegen kwamen die niet verder naar boven durfden omdat het nu wel erg hard begon te waaien en we nu echt al vele meters in de hoogte waren, besloten we om te keren. Uiteraard met het standpunt deze tocht ooit in betere weersomstandigheden te vervolgen. Enfin, het heeft een paar mooie kiekjes opgeleverd. En niet alleen dat. Hoewel we in HK eigenlijk niets mochten kopen, omdat de koffers voor de vlucht naar China toch al te zwaar waren, konden we op de terugweg de custommade sushistokjes met panda's erop niet weerstaan. We bedoelen maar, daar moeten we toch nog een heel jaar mee eten!

Daarna hoefden we natuurlijk niet lang na te denken over wat we die avond gingen eten. Een normale sushitent vinden duurde daarentegen een stuk langer. We liepen verschillende restaurants in, maar net zo snel weer uit omdat je zo'n ?60 moest betalen voor 8 stuks! Ze lijken geen all you can eat concept te kennen hier, tot we Izakaya tegen kwamen. Avondvullend sushivermaak tegen een Nederlandse prijs, waar we ook nog eens schaamteloos onze eigen chopsticks konden gebruiken. Bijzonder was dat je de rekening al in je handen geduwd krijgt tijdens het eten, en de rekening ook nog eens automatisch 10% fooi omvat.

Deze avond besloten we Lan Kwai Fong nog even te verkennen. Een gebied waar veel expats rond zouden lopen en we volgens onze taxichauffeur dus maar eens moesten bezoeken. Expats hebben we niet veel gezien, maar we hebben wel een ontzettend leuke avond met diverse locals gehad. Of het aan de leuke Chinezen lag of het feit dat het Ladies Night was en Shar de hele avond gratis kon drinken laten we even in het midden. Hier kwamen we er trouwens ook achter dat je dus echt elke keer als een Chinees een slok wil nemen van zijn glas, moet proosten.

A little tipsy lagen we de volgende ochtend tot veel te laat in bed. Ach ja, we zullen het nodig hebben gehad. Deze laatste dag in Hong Kong begon met een moeilijke incheckfase voor de vlucht van de volgende dag en een zenuwslopende rit met de Star Ferry (leuk doch schommelend vaartochtje langs de skyline) naar het visumcentrum (met het visum van Shar is gelukkig alles goed gegaan, ook al moet ze over 30 dagen het land alweer even uit) in Tsim Sha Tsui. Daar zijn we nog even Knowloon park in geweest, waar 70+ers nog veelvuldig gebruik maken van alle outside fitnesstoestellen.

Terug op Hong Kong Island aten we onze eerste dim sum om vervolgens de peak tram op te zoeken waar we veel te lang in de rij stonden. Maar 428 hoogtemeters verder bleek dat het dubbel en dwars waard te zijn! We waren er rond zonsondergang, waardoor we het uitzicht vanaf The Peak Tower zowel in het licht als donker hebben gezien, zo'n mooie afsluiter van onze mini citytrip in Hong Kong! We besloten daar nog een hapje te eten voor we onze koffers weer in moesten pakken. De volgende dag zou het echte China-avontuur beginnen!